Foodblog met ervaringen en recepten van een kookschool eigenaar.
Desiree is chef, keukendocent, schrijver ( "Koken is een eitje" 2012), eigenaar van De Bonte Tafel; culinaire producties en bestuurslid SlowFood WestFriesland. De Bonte Tafel geeft sinds 2005 kookworkshops, verzorgt catering, organiseert culinaire evenementen, culinaire educatie, excursies en veel meer...

vrijdag 2 april 2010

bier of koffie

Wordt vervolg had ik beloofd in het laatste blog, dus wil ik het nog even hebben over het koffie gebruik in Westfriesland. Iedereen is inmiddels wel bekend met het drankmisbruik in deze streek, dat inderdaad nogal schrijnend is. Maar brave burgers en kroegen zijn de strijd aangegaan om eventuele attracties eerder te laten beginnen en de kroegen laten vanaf 1.00 uur niemand meer binnen. Ik vraag mij af of dat het indrinken stopt, als ze willen coma zuipen doen ze dat toch wel. Er zijn verschillende mensen 'op' het dorp die hun veertienjarige een biertje of breezer geven. "Ach, het is kermis", wordt dan gezegd. Eerst de ouders heropvoeden dan de kinderen aanpakken. Als er op school wordt gezegd dat drinken slecht is en dat de ouders de kinderen toch drank geven, wat heeft het dan voor nut.
Was het maar bij koffie gebleven.
Als er geen alcohol wordt geschonken is het wel koffie, de hele dag door. Op het moment dat ik dan wel aan een borrel toe ben, krijgen we weer koffie, "mooi anzitten". Ieder feestje begint en eindigt hier met koffie, maakt niet uit hoe laat het is. Daar tussen in wordt flink gezopen, nooit een leeg glas is hier het motto. Met al die alcohol vanaf de eerste koffie, kan je die laatste kofiie beter laten zitten. Maar het is duidelijk, het feest is voorbij.
Meestal krijg je bij de eerste koffie ronde er ook nog een gigantisch stuk slagroomtaart bij. Ik maak het mee dat er voor een kookworkshop nog koffie en flink taart op tafel komt. Doet men dit in Brabant ook? Misschien zal ik aan enkele gebruiken op het platteland nooit wennen, zelfs niet na bijna tien jaar. Gelukkig maakt de natuur veel goed. Een leuk gebruik hier is het plukken, daar vertel ik later nog wel eens over. Nu eerst maar een kopje koffie.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten