Foodblog met ervaringen en recepten van een kookschool eigenaar.
Desiree is chef, keukendocent, schrijver ( "Koken is een eitje" 2012), eigenaar van De Bonte Tafel; culinaire producties en bestuurslid SlowFood WestFriesland. De Bonte Tafel geeft sinds 2005 kookworkshops, verzorgt catering, organiseert culinaire evenementen, culinaire educatie, excursies en veel meer...

zaterdag 9 februari 2013

#foodblogevent : Het Volksdiner


Gezond, goed, eerlijk en heerlijk eten samen delen; dat is wat ik wil. Uiteraard kan ik mijn familie, vrienden of slowfood vrienden uitnodigen voor een diner. Ik kan een bekende Nederlander of een buitenlandse t.v. kok vragen om een vorkje mee te prikken, maar ik denk dat ik daar niets mee opschiet. En opschieten wil ik, ik heb namelijk een missie. Het lijkt mij geweldig als een zo’n divers mogelijke groep bij mij aanschuift. Zo’n groep die normaal niks (vr)eet dat ie niet kent. Ik denk dat ik deze mensen ga vinden in de grote nieuwbouwwijk van een plattelands stadje bij de patatkraam op vrijdag avond. Het is natuurlijk niet zo aardig tegenover de patat-boer, dus zal ik mijn potentiële gasten aanspreken op het parkeerterrein. Zou ik hiervoor een bodyguard moeten inhuren? Je weet nooit hoe mensen reageren in een buurt die er om bekend staat niet zo zachtzinnig te zijn.
Natuurlijk hoop ik, dat als zij plaats nemen aan mijn tafel, en ik ze mijn huisgemaakte gerechten voorschotel, ze het ook nog allemaal fantastisch lekker vinden. Maar dat is misschien wat hoog gegrepen. O juist niet! Ik geef zo’n zeven jaar kookworkshops op het platteland. In het begin vertelde cursisten mij dat ze nog nooit van pesto hadden gehoord en nog steeds krijg ik deelnemers die nooit met knoflook koken of altijd hetzelfde weekmenu eten. Deze mensen laat ik van alles maken bijvoorbeeld Oija (Afrikaans eiergerecht) of een wokgerecht met zevenblad en 5-spice. Bij de workshops eet iedereen altijd alles en mensen die alleen neutrale smaken gewend zijn, blijken meer te lusten dan ze zelf denken.
Het is niet zo dat ik mensen wil overtuigen om nooit meer naar de patatkraam te gaan.
Of zou ik beter kunnen gaan stalken in de supermarkt bij de zogenaamde kant en klare wereldgerechten? Waarschijnlijk is dat vragen om een knal voor mijn bemoeizuchtige kop.
Het is dus nog niet zo eenvoudig om een groep te benaderen die het minst uitgeeft aan kwalitatief goede voeding. Ik kan natuurlijk ook aan de “Hokjesman” vragen waar ik deze groep kan vinden. Eigenlijk houd ik niet zo van hokjes, maar wij Hollanders zijn er dol op. Ik had liever gezien dat iedereen dol is op koken en goede voeding en dat goede voeding en kennis over ingrediënten en bereiden voor iedereen beschikbaar en toegankelijk is.
Uiteindelijk heb ik mijn groep gevonden bij een supermarkt die uit dozen verkoopt en ik heb ze gevraagd om mee te gaan naar mijn Bonte Tafel.
Overigens niks mis met veel verse producten die sommige budget supermarkten verkopen, ook kan je er vaak zeer aardige wijnen vinden.
Ik zou heel graag willen weten van de groep; hoe zij eten, met wie, wie er kookt, waar ze boodschappen doen en vooral  wat en met wie ze zouden willen eten als ze genoeg tijd, geld en ruimte zouden hebben.
Het menu dat ik samen heb gesteld is bereid met de meest verse en goedkoopste producten, alles zelfgemaakt. De kosten van het menu en recepten zal ik na afloop mee geven met de boodschap; nodig zelf ook vijf mensen uit en kook vers, fantasievol en goedkoop. Ik hoop dat ik aan het einde van het diner de meest gasten heb kunnen overtuigen dat zelfgemaakte gerechten lekker zijn Tijdens het diner zullen we ook praten over achtergrond, cultuur, eetgewoonten en tradities want die bepalen vaak wat je eet, hoe en met wie. Het leukste van dit idealistische Volksdiner is het delen van eten en verhalen!

 Winters Volksdiner

*Soep van het seizoen (ingrediënten: 1 aardappel, 1 uitje, bijvoorbeeld 1 winterpeen, scheutje sinaasappelsap, 2 kruidenbouillonblokjes, snuf kaneel of gemberpoeder, peper, zout)
*Zelfgemaakte lams paté (zie recept)
*Gevulde vegetarische Spaanse tortilla (ingrediënten: eieren, gekookte aardappelen, rode ui, knoflook, zwarte olijven, koriander, kerstomaatjes, pittige kaas, chili peper, zout)
*Bijgerecht; roerbak van boerenkool (ingrediënten: koop op de markt of bij de boer een hele of halve boerenkool, ½ Spaanse peper, knoflook, gewelde stukjes abrikoos, pinda’s, peper, zout)
*Sinaasappel brownies met room (ingrediënten: eieren, suiker, bloem, chocolade, sinaasappelschil, vanille suiker, stukjes sinaasappel, geklopte room)
kosten 2,50 p.p.

Wijnen: ‘omfiets’ en bekroonde wijnen van de Hema
Huiswijn rood (Spaans) €2,75      Soepele wijn met aroma van bosvruchten
Vina Ducaro wit (Spaans) €3,50   Geur van citrusvruchten

250 g lamspoulet (halal)
200 gram gerookt kalfsspek (Wahid Halal Meat, diverse supermarken)
extra plakken gerookt kalfsspek voor paté vorm
150 g lamslever (halal)
1 oude witte boterham
1 theel zout
25 gr bloem
1 ui
1 ei
2 teentjes knoflook
1 theel gemalen folie
1 theel verse tijm
Sap en zest van ½  limoen
1 eetl (rode) jam

Verwarm de oven voor op 170 C.
Om iedereen (behalve de vegetariër) in dit geval tegemoet te komen kies ik voor halal vlees.
Maal de lamspoulet, 200g kalfsspek en lever door een gehaktmolen of maal fijn in de keukenmachine.
Voeg als laatste het brood toe en zet machine uit. Voeg zout en bloem toe en meng goed door elkaar. Zet het vleesmengsel in de koelkast zodat het zout zijn werk kan doen. 
Pel en snipper de sjalot en knoflook. Verhit olijfolie en fruit de sjalot en knoflook in laurier en tijm. 
glazig. Blus af met limoensap.
Voeg de jam en limoen zest toe en laat een beetje inkoken.
Voeg de stroperige mengsel toe aan het vleesmengsel en meng er 1 geklopt ei door. Roer goed door.
Bekleed een paté vorm met de plakken kalfsspek en leg in de patévorm. 
Vul de vorm met het patémengsel, dek af met kalfsspek. Doe de patédeksel op de vorm of dek af met aluminiumfolie. Zet de vorm in een braadbak met water en zet de het geheel in de warme oven.
De paté is klaar als deze loskomt van de zijkanten en in vet lijkt te drijven. Check na 3 kwartier, en daarna ieder kwartier. (tijd 2/3 uur a 1 ½ uur).
Serveer in lauwwarme plakken met brood en cornichons (kleine augurkjes) en een beetje rode jam.






1 opmerking:

  1. Dank je wel Desiree voor je inzending. Ik heb hem als reactie onder mijn blog geplaatst.

    BeantwoordenVerwijderen