Foodblog met ervaringen en recepten van een kookschool eigenaar.
Desiree is chef, keukendocent, schrijver ( "Koken is een eitje" 2012), eigenaar van De Bonte Tafel; culinaire producties en bestuurslid SlowFood WestFriesland. De Bonte Tafel geeft sinds 2005 kookworkshops, verzorgt catering, organiseert culinaire evenementen, culinaire educatie, excursies en veel meer...

donderdag 29 maart 2012

Dromen van eerlijke voeding voor iedereen.

Misschien ben ik wel niet normaal. Ik ben namelijk altijd met eten bezig. Ik droom van eten, ik denk over eten, ik lees over eten, ik fantaseer over eten, ik schrijf over eten, ik geniet van eten en ik eet. Het komt mij nooit mijn neus uit. Fantaseren over eten doe ik graag, het zijn allemaal prachtige dromen waarvan ik hoop dat ze een keer uitkomen. Zo zie ik mij in een grote Italiaanse buiten keuken de heerlijkste gerechten klaarmaken met ingrediënten die ik daarvoor van de boeren op het plaatselijke marktje heb gekocht.
Ik maak deze gerechten voor vrienden en familie en daarna is het uren tafelen. Deze droom heb ik al twee keer kunnen verwezenlijken door met een grote groep beste vrienden op vakantie naar Italië, en vorig jaar naar Spanje, te zijn geweest. Maar ik wil meer en vaker. "Kunnen we niet met z'n allen een groot kasteel of landgoed kopen" opper ik dan romantisch. Ik geloof dat dat iets teveel van het goede is, en wat goed is moet goed blijven, dus laat maar.
Ook wou ik dat ik meer tijd had om iedere dag bijvoorbeeld een paar uur in de keuken te staan. Geheel terug naar voor de emancipatie van de vrouw, waarbij moeders hele dagen in de keuken staan, lijkt mij nou ook weer niet zo'n goed idee. Maar stiekem verlang ik er soms toch naar. Dan zou ik broden bakken met levend gist en ingewikkelde taarten en grote schotels met zelfgemaakte tortellini en enorme salades, en ik zou geheel zelf voorzienend zijn. Ik zou een fantastische moestuin hebben en dieren voor melk.
Jaloers keek ik ooit naar de programma's met Hugh Fearnley Whittingstall. Zo wilde ik het ook, maar dan met wat meer mensen om mij heen, ik vond dat hij altijd zo alleen aan die tafel in die kleine cottage zat!
Toch heb ik ook deze droom enigszins kunnen verwezenlijken; met De Bonte Tafel verzorg ik catering, en kook ik dus voor anderen. Dit doe ik met mooie producten die dan wel niet uit mijn eigen tuin of stal komen maar in ieder geval bij mij om de hoek en soms uit mijn kruiden en mini moestuin.
Een andere droom is kinderen en mensen leren over eten en voeding, hoe ze kunnen genieten van eten, hoe lekker en belangrijk kwaliteit is, hoe we met de Aarde zouden moeten omgaan, met onze grondstoffen, hoe men mooie en eerlijke gerechten kan bereiden....
Wat zeur ik nou, ook deze droom is uitgekomen want ik geef al bijna zeven jaar kookworkshops.
En toch, het hoeft niet eens groter, maar ik wil meer, meer doen en meer uitdragen.
Eigenlijk droom ik er van dat iedereen eerlijke ingrediënten kan kopen voor een redelijke prijs. Dat mensen beter gaan eten en meer genieten van eten, en dat we met z'n allen de Aarde weer gezond maken zodat de grondstoffen behouden worden voor de volgende generaties. Idealistisch? Ja best wel, maar dromen zijn er om te verwezenlijken.
In 2013 wordt in Europa het Gemeenschappelijk Landbouwbeleid (CAP) hervormd, er zullen belangrijke beslissingen moeten worden genomen ten aanzien van gezonde voeding en duurzame productie. Slow Food lobbyt voor  een beter GLB. Lees over het standpunt van Slow Food: www.slowfood.nl/leestafel
Hopelijk kan ik in 2013 terugkijken en zeggen dat ook deze droom verwezenlijkt zal gaan worden.

1 opmerking:

  1. Wat leuk om je enthousiasme te lezen! Ik kook 'pas' sinds een half jaar full time. Noodgedwongen, vanwege een scheiding en het feit dat mijn dochter fulltime bij mij woont. Dan moet je gezond koken. Een paar maanden terug ben ik gestuit op de zender 24Kitchen en sindsdien verschijnen er meer exotische gerechten op mijn tafel, tot groot genoegen van mijn vriendin en vrienden. Kortom, ik heb de smaak te pakken. Ga je site volgen.

    groet,

    Koen

    BeantwoordenVerwijderen